bannerNav Image

gids sauna

De sauna – een kleine gebruikers gids

De geschiedenis van de sauna begon meer dan tweeduizend jaar geleden. Iemand in Oost-Asië kwam er in het stenen tijdperk achter, dat verhitte stenen en de daaruit voortgekomen stoombaden goed zijn voor lichaam en geest.

Met enkele kleine technische aanpassingen introduceerde zich het gebruikt van een stoombad niet alleen bij de Eskimo’s en Indianen, maar werd het een gewoonte in heel Azië. Uiteindelijk werd ook Europa veroverd, waarbij voornamelijk de Finnen vooropliepen en zich specialiseerden in het sauna gebruik. Maar ook in Duitsland worden sauna’s en dampbaden steeds populairder. De voortdurend stijgende trend leidt momenteel tot ongeveer twee miljoen Duitse huishoudens met een sauna. Finland heeft ongeveer evenveel sauna’s, echter in verhouding met Duitsland enkel 5 miljoen inwoners.

Uit enquêtes blijkt dat meer dan 30 miljoen Duitsers geregeld gebruik maken van de sauna. Misschien kunnen wij deze saunagebruiker ervan overtuigen een eigen sauna aan te schaffen.

Hiervoor hebben wij deze kleine gebruikersgids gemaakt die uw vragen zal beantwoorden. Als u daarbuiten nog meer informatie wenst, schrijf ons dan een email en wij nemen uw vraag met het bijbehorende antwoord graag op in deze gids.


Hoe gezond is een sauna bezoek?

U zult eerst volledige ontspanning ervaren. Na het sporten of na een dag hard werken – het sauna bezoek met de behaaglijke warmte en het verfrissende, koude bad na afloop is dermate prettig, dat u binnen korte tijd herstelt van de drukke dag.

Door op een aantal kleine punten te letten, kunt u het aangename met het nuttige combineren. U ondersteunt zo uw welzijn d.w.z. dat ziektes worden voorkomen of zelfs worden bestreden.

  1. Uw immuunsysteem wordt versterkt. Door het afwisselen van hete en koude temperaturen worden uw afweer cellen stimuleert waardoor hun aantal stijgt. Zij maken uw lichaam minder vatbaar voor diverse ziektes, zoals bijvoorbeeld een verkoudheid of reuma.
  2. Door het inademen van de warme vochtige lucht in een sauna, worden ook andere ziektes van de luchtwegen (zoals bronchitis en astma) verzacht. U kunt daardoor na een saunabezoek veel dieper ademhalen.
  3. Ook uw huid ademt na een sauna bezoek beter. De transpiratie wordt gestimuleerd en met de grote hoeveelheid vocht worden ook gifstoffen door de poriën uit uw lichaam weggespoeld. Het melkzuur uit uw spieren zal via uw bloed naar de urine en op deze manier uit uw lichaam worden afgevoerd.
  4. Tijdens uw saunabezoek wordt uw lichaamstemperatuur kunstmatig met één à twee graden verhoogd. Uw huid zal gemiddeld zelfs tien graden warmer worden. Uiteindelijk worden de bloedvaten wijder en uw bloedsomloop wordt gestimuleerd. Trombose en doorbloedingsstoornissen behoren binnenkort tot de geschiedenis indien u regelmatig van een sauna gebruik maakt. Het effect is vergelijkbaar met een wekelijks bezoek aan de sportschool. Uw bloeddruk zal spoedig weer normaal zijn.
  5. Als u na een hete saunagang een koude douche neemt, blijven uw bloedvaten soepel. De verwijde bloedvaten zullen door de plotselinge kou samentrekken en daardoor soepel blijven.
  6. Uw gewicht zal in eerste instantie afnemen als u van een sauna gebruik maakt. Dit staat echter los van de vetverbranding. Uw lichaam heeft immers alleen vocht verloren. Na de saunasessie dient u echter goed te drinken om uw lichaamsvocht weer op pijl te krijgen.


Zijn er ziektes waarmee ik een sauna niet mag gebruiken?

Er is één belangrijke regel: als u met een chronische ziekte nog geen ervaring heeft opgedaan in een sauna, raadpleeg dan altijd vooraf uw arts en vraag hem hoe vaak en bij welke temperatuur een saunasessie voor u geschikt is.     

Wij raden u af met een acute verkoudheid gezamenlijk gebruik te maken van een sauna. De warme en vochtige lucht kan voor een versnelde verspreiding van bacteriën en virussen zorgen.   

Luister naar uw lichaam! Een saunasessie moet heilzaam en ontspannend zijn. Als u zich op een gegeven moment niet goed voelt, blijf dan maar kort in de sauna en verleng de sessie eventueel met pauzes. 


Hoe vaak kan ik van een sauna gebruik maken?

Het is van belang dat u regelmatig gebruik maakt van een sauna. Eén keer per week is aanbevolen, omdat veel verbeteringen voor de gezondheid, bijvoorbeeld de wijde bloedvaten, zo lang aanhouden.

Tijdens uw sauna bezoek is het aan te raden om afwisselend twee tot drie keer op te warmen en weer af te koelen. Herhaal dit echter niet meer dan drie keer en laat de saunasessies maximaal vijftien minuten duren om een zo prettig mogelijk verblijf in de sauna te bereiken. Uw pauzes moeten minstens net zo lang zijn als de tijd in de sauna.


Hoe gebruik ik een sauna doelmatig – waarop moet ik letten?

Het makkelijkste is om enkele “spelregels” op te schrijven. Zo heeft u gelijk een mooi overzicht.

Vooaraf

  1. Drink voldoende. Bedenk dat u na 2 saunagangen ongeveer één liter water verliest. Gebruik dus nooit een sauna zonder van te voren wat te drinken, anders loopt u gevaar binnen de kortste keren uit te drogen!
  2. Ga niet met een honger gevoel of met een te volle maag de sauna in. Geen van beiden is bevorderlijk voor uw bloedsomloop. Eet geen knoflook van te voren. Deze geur verbreidt zich via uw poriën in de gehele sauna.
  3. Neem geen sieraden, horloge of mobiel mee de sauna in. Metaal wordt in de sauna erg heet.
  4. Neem voor uw saunabezoek een douche en droog u goed af. Alle vuildeeltjes, lichaamsgeur en make-up resten worden hierdoor verwijderd. Dit is goed voor de hygiëne, maar tevens kan droge huid met gereinigde poriën beter transpireren.

Tijdens:

  1. U heeft badslippers en een grote handdoek nodig. U ligt of zit naakt op de handdoek in de sauna.
  2. Het beste is om relatief kort, maar intensief te transpireren. Acht tot vijftien minuten zijn voldoende per saunagang.
  3. Gedurende de laatste paar minuten is het beter om te gaan zitten. Zo kan uw bloedsomloop zich erop instellen dat u binnenkort zult opstaan.
  4. Douche na het transpireren koud of lauw en zorg voor zuurstofrijke luchttoevoer. Ge even naar buiten of zet even een raam open.
  5. Zorg ervoor dat de pauzes tussen de saunagangen minstens net zo lang zijn als de tijd die u in de sauna heeft doorgebracht.

Achteraf

  1. Drink genoeg na de laatste saunagang – maar absoluut geen alcohol.
  2. Ga niet direct sporten na een saunasessie. Dit zou uw bloedsomloop overbelasten.


Zijn er verschillende manieren waarop men een sauna kann gebruiken?

Wanneer men naar de hoogte van de temperatuur kijkt als eerste kenmerk, kunnen vier verschillen sauna soorten worden onderscheden:

  1. De kruidensauna heeft een redelijk lage temperatuur van ongeveer 40 graden en een luchtvochtigheid van ca. 60 procent. Verse kruiden of essentiële oliën in een kom met water lossen zich langzaam op en zorgen voor een aangename geur in de gehele ruimte. U kunt voor bepaalde kruiden kiezen welke uw gezondheid kunnen beïnvloeden.
  2. Een zogenaamd soft-stoombad heeft een temperatuur tussen 40 en 50 graden en een luchtvochtigheid van ongeveer 50 tot 60 procent. Als er ook nog spectrale kleuren aan te pas komen spreekt men van een bio-sauna.
  3. Een warm lucht bad vindt plaats bij dezelfde temperatuur. De luchtvochtigheid ligt hierbij een stuk lager, namelijk tussen de 10 tot 20 procent. Vooral mensen met reuma vinden dit prettig.
  4. In de Finse sauna geniet u van bijzonder hoge temperaturen. Gemiddeld ligt de temperatuur tussen 80 en 100 graden. U kunt het als droog-sauna gebruiken of met een opgieting. Natuurlijk kunt u ook kruiden gebruiken. Vooral berkenextracten zijn erg populair.


Wat is het voordeel bij het gebruik van kleurlicht?

Veel privé sauna’s hebben deze kleurlicht therapie. Afgezien daarvan vindt men ze ook vaak in zogenaamde biosauna’s en soft-stoom baden terug. Licht heeft invloed op alle levende wezens, zelfs planten hebben verschillende licht spectra nodig om te kunnen groeien en bloeien. Ons lichaam wordt bij alle biologische functies door licht ondersteund, waarbij elke kleur een andere speciale werking kent.

  • Rood stimuleert uw lichaamsfuncties en zorgt voor welzijn. /li>
  • Blauw is rustgevend voor lichaam en geest.
  • Groen is eveneens rustgevend en werkt bovendien regenererend op uw lichaam. U herstelt duidelijk sneller.
  • Geel vrolijkt op en maakt u sterk voor de dag en voor nieuwe uitdagingen.


Welke toevoegingen kan ik voor een opgieting gebruiken?

De meest gebruikte toevoegingen zijn bijzondere etherische oliën of de zogenaamde natuur identieke aromastoffen. Afgezien van kruiden opgietingen met kamille, citroenmelisse, rozemarijn of lavendel, zijn ook eucalyptus, munt of naaldboom oliën erg populair. Sinds kort zijn vruchtenaroma’s erg in trek. Denk hierbij aan citrusvruchten zoals citroen, sinaasappel of mandarijn, of bijvoorbeeld appel, aardbei, kers en pruim. Probeer gewoon eens de verschillende geuren.

Een bijzondere werking hebben ook speciale opgietingen zoals honing, zout, bier enz. Deze zijn bijvoorbeeld reinigend voor de huid, aangenaam bij een verkoudheid en bijholteontsteking of het is gewoon een lekkere geur om van te genieten.


Hoe stook ik mijn sauna thuis?

De meeste sauna’s voor thuis worden door elektrische kachels gestookt, die met zogenaamde saunastenen gevuld zijn. Afhankelijk van de constructie kunnen dat tot wel 100 kg stenen zijn die aan specifieke kwaliteitskenmerken moeten voldoen. Dit zijn bijvoorbeeld een goede warmte geleiding, een hoge dichtheid en de stenen mogen natuurlijk niet barsten.

Er zijn (vooral bij privé sauna’s) verschillende stenen te koop. Als u uw saunakachel koopt is de eerste steenvulling al inbegrepen. Let bij het latere aanvullen vooral op de kwaliteit. Natuurstenen bestaan uit speciaal gehard graniet, het zogenaamde olivindiabas of periotiet. Deze stenen zijn bijzonder bestand tegen extreme temperatuurverschillen in een sauna en natuurlijk vrij van schadelijke stoffen.

De toevoer van frisse lucht is in de meeste gevallen beneden uw kachel. Door de luchtstroming en de daardoor veroorzaakte vervanging van de lucht krijgt u erg zuurstofrijke lucht in uw sauna. De verwarmingsbuizen in uw kachel verwarmen de stenen en doormiddel van een slim systeem met een balans tussen stralings- en stromingswarmte wordt uw sauna dan verwarmd.

De hete lucht stijgt eerst omhoog. Reken daarom met een opwarmtijd van ca. 45 minuten, voordat u het speciale sauna klimaat verkrijgt. Pas dan zijn ook de banken en de wanden volledig verwarmd en zult u zich bij uw saunagang goed voelen.

Sauna Temperaturverteilung


Waar is mijn nieuwe sauna verkrijgbaar?

Bij EAGO Duitsland zijn diverse types sauna’s voor thuis beschikbaar. Het heilzame basismodel voor thuis is al voor minder dan drieduizend euro verkrijgbaar. Al onze modellen zijn energiebesparend en makkelijk te bedienen. U zult de aangename voordelen van een sauna, de regelmatige ontspanning en uw eigen wellness oase niet meer willen missen. In onze online winkel kunt u gemakkelijk sauna’s, buiten whirlpools en het meubilair voor uw badkamer kopen.